عکاسی و تمام امور مربوط به عکس

آموزش عکاسی|آتلیه کودک|آتلیه نوزاد|آتلیه بارداری|آتلیه عروس و داماد|عکاسی|

عکاسی و تمام امور مربوط به عکس

آموزش عکاسی|آتلیه کودک|آتلیه نوزاد|آتلیه بارداری|آتلیه عروس و داماد|عکاسی|

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در طلاق توافقی  زوجین در راستای جدایی از یکدیگر در تمام مسائل و حقوق و تکالیف نسبت به یکدیگر به توافق می‌رسند  به عنوان مثال در خصوص مهریه و سایر حقوق مالی و حضانت فرزندان طرفین توافق می‌کنند.

 

در این صورت زوجین با مراجعه به وکیل دادگستری توافقات خود را به وی اعلام می‌کنند و وکیل دادگستری  توافقات طرفین را به دادگاه منعکس کرده و در رای صادره نوشته می شود. و بعد از اجرای مراحل به زوجین ابلاغ می شود .

 

 

طلاق توافقی بدون مشاوره

عقد ازدواج بعد از منعقد شدن همانطور که در قانون جمهوری اسلامی ثبت شد است به دلایلی ممکن است که منحل شود از جمله آنها طلاق می باشد و نوعی از آن طلاق به صورت توافقی می باشد که سریع ترین راه برای جدا شدن زوجین می باشد که مزایا و معایب خاص خودش را دارد که ما در این مطلب این موضوعات را به طور کلی بررسی کرده ایم.

 

طبق حقوق خانواده مصوب ۱۳۹۱انجام مشاوره اجباری شد اما رویه دادگاه های خانواده یکسان نیست در بعضی شهرها زوجین و یا وکلای آنها به واحد مشاوره بهزیستی آن شهر ارجاع داده می‌شود. برای دریافت نوبت مشاوره حقوقی رایگان میتوانید به دادگاه مراجعه کنید

 

در تمام مجتمع های قضایی خانوده در تهران واحد های مشاورع خانواده مستقر شده است و با معرفی شعبه رسیدگی کننده به طلاق توافقی زوجین وکلای ان ها به واحد مشاورع مراجعه می کنند .

 

در بعضی مواقع حضور یکی از زوجین برای مشاوره را ضروری می دانند و بعضی از دادگاه های خانواده انجام مشاوره بدون حضور زوجین و یا وکیل را امکان پذیر میدانند . آنچه وکیل خانواده باید بداند این است که در وکالتنامه امضای موکل خود در  خصوص شرکت درجلسات مشاوره دادگاه است تا بهانه‌ای دست مرجع رسیدگی کننده نباشد که وکیل اختیار از موکلش شرکت در جلسه مشاوره ندهد به هرحال رویه و سلیقه دادگاه متفاوت است .

 

به دلیل و عنایت بعضی از زوجین که حتی حاضر نیستند برای یک روز در دادگاه برای مشاوره حضور پیدا کنند . شرکت در جلسات مشاوره  همانطور که اسباط شده است منجر به یان میشود که زوجین توهمات و موارد مشکوک در زندگی خود را از بین ببرند و از تصمیمات خود صرف نظر کنند و دوباره به زنگدی خود برگردند، مگر اینکه برای دادگه و خود زوجین مشخص شود که در کنارم زندگی کردن دچار ضرر و زیان های جبران ناپذیری خواهد شد  . اگر چه در صورت داشتن فرزند در زندگی مشترک اهمیت شرکت در جلسات مشاوره را چندین برابر می کند . بودن مشواره دادگاه مبادرت طلاق خواهد کرد .

 

 

فواید طلاق توافقی

در طلاق توافقی هریک از زوجین و خانواده‌ها یشان از مزایا و فوایدی برخوردار می‌شوند که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود:

1-      فشار روانی کمتر به فرزندان

2-      بحث و جدال کمتر بین خانواده های زن و مرد

3-      ازدواج راحت تر زوجین

4-      جلوگیری از تشکیل شدن پرونده های کمتر در دادگستری

5-      عدم ارجاع مکرر زوجین به دادگستری

6-      زمان کمتر برای صدور حکم طلاق زوجین

 

 معایب طلاق توافقی

زن و مرد بعد از دریافت کردن گواهی عدم سازش با یکدیگر دوست ندارند به داد گاه های خانواده مراجعه کنند و منتظر این بمانند تا حکم طلاق در دفتر طلاق به ثبت برسد ، به همین دلیل زوچین باید با هم به توافق برسند تا مشکلا طلاق گرفتن برای آن ها مشکل ساز و زمانبر نشود .

1-      در طلاق توافقی، بسیاری از زوجین به دلیل صرف نظر از حقوق خود، دچار پشیمانی شده و اظهار ندامت می‌کنند.

2-      یکی از بیشترین مشکل پیش امده در زوجین به دلیل صرف نظر از حقوق خود بعدا دچار پشیمانی میشوند.

3-       زوجین نمی‌توانند از مشاوره‌های خانواده‌های خود و سایر مشاوران اجتماعی بهره مند شوند.

4-      زوجین حق استفاده از مشاوره های خوانواده و دیگر مشاوران اجتماعی را ندارند.

5-      زوجین اگر بخاطر کدورت های کوچک و پیش پا افتاده از هم جدا شوند ، طلاق توافقی راه حل درستی نیست که بخواهند خیلی زود از هم جداشوند . دلیل بسیار مهم این قضیه این است که زوجین شاید فرزند داشته باشند که آن ها قربانیان این تصمیم عجولانه شوند.

 

 

شرایط طلاق توافقی از طرف مرد

اما در مورد دیگر انواع طلاق شرایط به دین گونه نیست. مثلا در طلاق به درخواست زوج، عملا رسیدگی آن در دادگاه خانواده از تشریفات گوناگون و زمان بری برخوردار است. به عنوان مثال وقتی طلاق صرفا به درخواست زوج باشد، موضوع پرداخت دقیق مهریه، نفقه، اجرت المثل و پرداخت نفقه ایام عده و همچنین نصف دارایی ایام ازدواج طبق بند1 عقد نامه و حضانت فرزندان در صورت وجود مورد رسیدگی قضایی قرار می گیرد. بدین ترتیب که دادگاه در مقام رسیدگی، چون طرفین در موضوعات ذکر شده تراضی ندارند، موضوع را به کارشناسی و تحقیقات محلی و عندالزوم به گواهی گواهان معطوف می دارد، که عملا انجام تشریفات فوق مستلزم گذشت زمان طولانی و هزینه های دادرسی و صدور رای در موضوعات مذکور است. از این حیث شرایط طلاق توافقی بر طلاق یک جانبه زوج مزیت دارد. علاوه بر این که از نظر روانی و عاطفی نیز در طلاق یکطرفه، طرفین با نارضایتی و کدورت با یک دیگر برخورد می کنند که می تواند تاثیرات نامطلوبی بر روح وروان آن ها و مهم تر ازهمه بر فرزندان آن ها داشته باشد.

شرایط طلاق توافقی از طرف زن

اگر بخواهیم در مورد درخواست طلاق توافقی از طرف زن صحبت کنیم این درخواست در موارد خاص انجام میگیرد و مستلزم شرایط ویژه میباشد . به عنوان مثال طبق قانون جمهوری اسلامی در صورتیکه شوهر اعتیاد داشته باشد یا بالای 5 سال باید که در حبس می باشد با ابنکه مجهول المکان باشد و یا اینکه موضوع مهم عسر و حرج در زندگی برای زوجه به وجود آمده باشد ، زوجه باید آن هارا در دادگاه اثبات کند . و. در نتیجه با اثبات کردن شرایط فوق الذکر ، مستلزم رسیدگی های قضایی میباشد . و صرفا به اداعایی که زوجه کرده است توجه نمی شود . . و چه بسا شرایط های مورد ادعای زوجه برای طلاق یک جانبه خود، تمام و کمال صورت نگیرد. در نتیجه، درخواست طلاق از طرف زن امکان پذیر نیست و حکم طلاق نیز صادر نمی شود.

 

طلاق توافقی در زمان عقد به چه صورت است ؟

در صورتی که زوجین هیچ رابطه زناشویی و جنسی برقرار نکرده باشند می‌توان در دوران عقد نیز این نوع طلاق را به انجام رساند، و شرایط این زمان با زمان بعد از طلاق هیچ تفاوتی ندارد. در صورتی که زوجین قبل از برقراری رابطه جنسی، ، توافق نمایند که از هم جدا شوند بنابراین می‌توانند به دفتر ثبت احوال مراجعه کرده و درخواست پاک کردن نام همسر از شناسنامه خود کنند.

در صورتیکه زوجین هیچ رابطه جنسی با هم برقرار نکرده باشند میتوان در دوران عقد نیز این نوع طلاق را به انجام رساند  و شرایط این زمان با زمان طلاق هیچ تفاوتی ندارد . در صورتیکه زوجین قبل از برقراری رابطه زناشویی و جنسی توافق کرده باشند که از هم جدا شوند زوجین میتوانند به دفتر ثبت احوال مراجعه کنند و درخواست پاک کردن نام همسر را از شناسنامه خود به ثبت احوال بدهند. 

 

  • محمد سلحشوری